Vnitřní řád nemocnice

Vítejte v Rehabilitační nemocnici Beroun

  

Vážení pacienti, 

děkujeme za Vaši důvěru, kterou jste nám projevili svěřením se do péče naší Rehabilitační nemocnice Beroun. Chceme Vás ujistit, že naším hlavním cílem je poskytovat Vám co nejkvalitnější péči při řešení Vašich zdravotních problémů. 

Současně si klade­me za cíl nabídnout Vám profesionální a zároveň vlídný přístup, protože si uvědomujeme, jak důležitá je lidskost v okamžiku nemoci. Věříme, že vzájemný vztah plný důvěry a spolupráce mezi Vámi, lékařem a celým zdravotnickým týmem je klíčovým prvkem pro úspěšnou léčbu. Zároveň využíváme nejmodernější poznatky vědy v oblasti zdravotnictví, disponujeme moderním vybavením a spoléháme na odbornou znalost našich pracovníků. 

V tomto vnitřním řádu nemocnice naleznete podrobnosti o Vašem pobytu v naší nemocnici, ale pokud budete mít další dotazy, či nejasnosti, neváhejte kontaktovat svého ošetřujícího lékaře nebo další zdravotnický personál nemocnice. 

 

S úctou,

Ředitel Rehabilitační nemocnice Beroun

 

Rehabilitační nemocnice Beroun je součástí zdravotnického holdingu AKESO, který je jedním z předních poskytovatelů zdravotní péče v Česku. Naše motto “Zdraví člověka. Lidskost. Vstřícnost.“ sdružuje hodnoty, kterých se v rámci celého holdingu držíme a společně tak posouváme zdravotnictví na vyšší úroveň.

 

Obsah                                  

 

1     ÚČEL A PLATNOST

2    TERMINOLOGIE, ZKRATKY, DEFINICE

3    VLASTNÍ POPIS

3.1        Příjem pacienta

3.2        Rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti, o potřebě ošetřování 

3.3        Ošetřující personál 

3.4        Diagnosticko-terapeutický plán léčby

3.5        Osobní věci pacienta

3.6        Vnesená léčiva

3.7        Denní režim

3.8        Seznámení s provozem oddělení 

3.9        Hygienicko-epidemiologický režim

3.9.1      Mechanické mytí rukou

3.9.2     Hygienická dezinfekce rukou

3.9.3     Manipulace s odpady

3.10       Stravování 

3.11        Návštěvy

3.12       Vycházky

3.13      Duchovní a spirituální služby

3.14      Návykové látky

3.15      Názory a připomínky

3.16      Stížnosti 

3.17      Nadstandardní ubytování a nadstandardní péče

3.18      Hospitalizace doprovázející osoby

3.19      Přítomnost psa se speciálním výcvikem

3.20     Propuštění pacienta z hospitalizace

3.21      Pacient samoplátce

3.22      Regulační poplatky

3.23      Sociální služby

3.24      Nahlížení do zdravotnické dokumentace vedené o pacientovi, pořizování výpisů a kopií 

3.24.1    Uzavřená zdravotnická dokumentace

3.24.2   Otevřená zdravotnická dokumentace

3.25      Dříve vyslovené přání

3.26      Informace o umístění bezpečnostních kamer 

3.27      Parkování 

3.28      Práva pacienta ČR

4     SOUVISEJÍCÍ DOKUMENTY

 

1         ÚČEL A PLATNOST


Vnitřní řád JESSENIA a.s. - Rehabilitační nemocnice Beroun stanovuje v souladu se zákonem č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (dále jen „zákon“) pravidla, práva a povinnosti všech osob, které se vyskytují v JESSENIA a.s. - Rehabilitační nemocnici Beroun, za účelem vyhledání, poskytnutí a zajištění zdravotní péče.

Pokud pacient s poskytováním zdravotních služeb vyslovil souhlas a závažným způsobem omezuje práva ostatních pacientů, úmyslně a soustavně nedodržuje navržený individuální léčebný postup, nebo se neřídí Vnitřním řádem JESSENIA a.s. - Rehabilitační nemocnice Beroun a jeho chování není způsobeno zdravotním stavem, může JESSENIA a.s. - Rehabilitační nemocnice Beroun ukončit péči o pacienta. 

Vnitřní řád JESSENIA a.s. - Rehabilitační nemocnici Beroun (dále jen “Vnitřní řád RNB“) je závazný pro všechny hospitalizované a ambulantní pacienty.

 

 

2         TERMINOLOGIE, ZKRATKY, DEFINICE
 

CDR
Centrum duševní rehabilitace
NP
nadzemní podlaží
RNB
Jessenia a.s. – Rehabilitační nemocnice Beroun
  

3         VLASTNÍ POPIS


3.1        Příjem pacienta
·       Při přijetí do nemocnice (hospitalizace/ambulantní péče) je pacient povinen na žádost zaměstnance RNB, prokázat svou totožnost občanským průkazem a předložit průkaz zdravotní pojišťovny. Pokud pacient nebo zákonný zástupce pacienta odmítne prokázání totožnosti, může RNB nebo zdravotnický pracovník odmítnout poskytování zdravotní služby s výjimkou případu, kdy je potřebné poskytnout neodkladnou péči. Odmítne-li prokázání totožnosti jiná osoba, může nemocnice nebo zdravotnický pracovník odmítnout této osobě poskytnutí požadované součinnosti nebo ji neumožnit návštěvu u hospitalizovaného pacienta.

·       Z důvodu zajištění bezpečí poskytované zdravotní péče je při přijetí k hospitalizaci v ambulanci akutního příjmu nebo na cílovém oddělení pacientům přiložen identifikační náramek s osobními údaji.

·       Pacient je přijímán k hospitalizaci na základě vyjádřeného písemného informovaného souhlasu, který s pacientem sepisuje zdravotnický personál nejdéle 24 hodin od přijetí k hospitalizaci.

·       Při poskytování zdravotních služeb nezletilému pacientovi, staršímu 14 let, je třeba zjistit jeho názor na poskytnutí zamýšlených zdravotních služeb, jestliže je to přiměřené jeho rozumové a volní vyspělosti. Tento názor musí být zohledněn jako faktor, jehož závažnost narůstá úměrně s věkem a stupněm rozumové a volní vyspělosti nezletilého pacienta.

·       Pacient může svůj souhlas s poskytnutím zdravotních služeb odvolat. Odvolání souhlasu není účinné, pokud již bylo započato provádění zdravotního výkonu, jehož přerušení může způsobit vážné poškození zdraví nebo ohrožení života pacienta.

·       Pacient má právo vyjádřit informovaný nesouhlas s poskytováním zdravotních služeb. O tomto je učiněn písemný záznam formou negativního reversu do zdravotnické dokumentace pacienta. Pokud to časové podmínky dovolí, doporučuje se opakované vyjádření nesouhlasu pacienta, a to minimálně 2x v časovém odstupu 30 minut.  Pacient musí před podpisem negativního reversu od lékaře obdržet informace o vážnosti zdravotního stavu v rozsahu a způsobem, ze kterého je zřejmé, že neposkytnutí zdravotních služeb může vážně poškodit zdraví nebo ohrozit život pacienta, je seznámen s možnými alternativami řešení. Všechny informace poskytnuté pacientovi jsou zaznamenány do negativního reversu a vloženy do zdravotnické dokumentace pacienta s podpisem informujícího, informovaného a svědka.

·       V rámci informovaného souhlasu pacient uvede jména osob, vztah k pacientovi těchto osob a kontakty na osoby, kterým lze/nelze, v předem stanoveném rozsahu, předávat informace o zdravotním stavu pacienta. Tyto osoby, stejně tak jako rozsah předávaných informací, lze v průběhu hospitalizace měnit.

·       Jde-li o nezletilého pacienta nebo pacienta s omezenou svéprávností, právo na informace o zdravotním stavu a právo klást otázky náleží zákonnému zástupci nebo opatrovníkovi pacienta a pacientovi, je-li k takovému úkonu přiměřeně rozumově a volně vyspělý.

·       Pokud soud přidělí pacientovi opatrovníka nebo zákonného zástupce, musí se vše mimo akutní výkony řešit s těmito osobami a informovaný souhlas podléhá jejich rozhodnutí.

·       Nedobrovolně přijatí pacienti musí být nejpozději do 24 hodin nahlášeni Okresnímu soudu v Berouně, který nejpozději do 7 dnů rozhodne o oprávněnosti jejich nuceného pobytu v nemocnici.

·       Z důvodu zajištění ochrany osobních a citlivých údajů lze informace o zdravotním stavu pacienta předávat pouze osobám uvedeným v informovaném souhlasu a na základě sdělení předem stanoveného hesla.

·       Při příjmu k hospitalizaci si pacient s sebou přináší požadovanou dokumentaci (např. laboratorní výsledky, rentgenové snímky, doporučení k přijetí, předoperační vyšetření, vystavenou pracovní neschopnost atd.).

·       Pokud má pacient jakýkoliv typ alergie, je povinen sdělit tuto informaci zdravotnickému personálu oddělení.

·       Je-li pacient samoplátce, bude pacientovi ze strany RNB předložen návrh dohody, na jejímž základě pacient uhradí poskytnutou zdravotní péči. 

 

3.2        Rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti, o potřebě ošetřování
·       Zaměstnaná osoba má na základě rozhodnutí ošetřujícího lékaře nárok na vystavení:

o    Rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti – Rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti je vystaveno při příjmu k hospitalizaci/ambulantním ošetření, maximálně 3 dny zpět. V případech, kdy zdravotní stav pacienta neumožňuje vyjádření k vystavení dočasné pracovní neschopnosti v zákonné lhůtě 3 dnů, lze podat žádost o zpětné uznání pracovní neschopnosti na příslušný odbor ČSSZ.

o    Rozhodnutí o potřebě ošetřování – dle aktuálně platné legislativy.

o    Rozhodnutí o potřebě dlouhodobé péče – dle aktuálně platné legislativy. 

 

3.3        Ošetřující personál
·       Pacient má právo znát jméno svého ošetřujícího lékaře a ostatních členů zdravotnického týmu.

·       Všichni zaměstnanci RNB jsou viditelně označeni vizitkou, kde je uvedeno jejich jméno, příjmení, titul a funkce.

·       V rámci nemocnice probíhá výuka a příprava studentů lékařských fakult a zdravotnických škol. Učitelé a studenti jsou součástí zdravotnického týmu, podílejí se pod dohledem plně kvalifikovaných zdravotnických pracovníků na diagnostice a léčbě pacientů. Pacient má právo být o této skutečnosti informován a kdykoliv přítomnost těchto osob odmítnout. Pacient má rovněž právo odmítnout přítomnost osob, které nejsou na poskytování zdravotních služeb během hospitalizace přímo zúčastněny. O této skutečnosti je uveden záznam v informovaném souhlasu s hospitalizací (součást zdravotnické dokumentace pacienta).

 

3.4        Diagnosticko-terapeutický plán léčby
·       Ke každému pacientovi je přistupováno v rámci poskytování zdravotní péče individuálním způsobem na základě stanovení individuálního léčebného postupu.

·       Diagnosticko-terapeutický plán stanovuje lékař ve spolupráci s pacientem a ostatními členy zdravotnického týmu, na základě současného zdravotního problému a stavu předchorobí pacienta, v logické a časové posloupnosti, na základě doporučených lékařských a ošetřovatelských postupů, za podpory moderních technologií. Tento diagnosticko-terapeutický plán léčby je sestavován již při přijetí a podléhá průběžnému přehodnocování a pacient má právo se k tomuto plánu vyjádřit.

·       Součástí léčebného postupu je diagnostická rozvaha, návrh léčby, léčebný režim a plánování propuštění.

·       Pacient je povinen tento režim dodržovat a pravdivě informovat zdravotnický personál o vývoji svého zdravotního stavu. Je povinen se v době vizit a jiných léčebných aktivit zdržovat na oddělení, na místě určeném zdravotnickým personálem, pokud není z léčebných nebo diagnostických důvodů mimo oddělení.

·       Pacient má právo kdykoliv požádat ošetřujícího lékaře o informace o svém zdravotním stavu, průběhu léčby, výsledcích jednotlivých vyšetření a plánovaném léčebném postupu.

·       Pacient je oprávněn vyžádat si názor jiného lékaře, a to za podmínek stanovených zákonem.

·       Povinností zdravotnického personálu je před každým diagnosticko-terapeutickým výkonem ověřit totožnost pacienta dotazem na jméno, příjmení, datum narození a kontrolou správnosti uvedených údajů na identifikačním náramku. 

 

3.5        Osobní věci pacienta
·       Pacient přichází k hospitalizaci pouze s osobním oblečením a věcmi, které vyžaduje hospitalizace (bezpečné přezůvky, pyžamo, župan, předměty pro osobní hygienu – ručník, mýdlo, zubní kartáček a pastu, žínku, hřeben, holení apod.).

·       Při přijetí do nemocnice pacient uloží své věci na vyhrazené místo určené ošetřovatelským personálem příslušného oddělení.

·       Pacient má v průběhu hospitalizace k dispozici vyčleněný prostor pro civilní osobní oblečení, obuv a noční stolek u lůžka.

·       Při příjmu k hospitalizaci není vhodné mít u sebe větší částku peněz nebo cenné předměty (šperky, hodinky, brýle, cennosti, …). Pokud tomu tak je, lze uložit cennosti a větší finanční obnos proti potvrzení v nemocničním trezoru. Jen v tomto případě může pacient vůči nemocnici požadovat náhradu případných ztrát. Nebude-li tak učiněno, RNB nenese zodpovědnost.

·       Proti témuž potvrzení budou tyto předměty, nebo finanční hotovost při propouštění z hospitalizace vráceny.

·       Mobilní telefon, notebook a jiné drobné elektrospotřebiče je dovoleno používat v průběhu hospitalizace s následujícím omezením: vizity zdravotnického personálu, vyšetření, zdravotnické výkony.

·       Používat mobilní telefon je dovoleno tehdy, pokud jeho použití neruší ostatní pacienty a zdravotnické pracovníky při výkonu povolání.

·       Ostatní vlastní elektrická zařízení může pacient používat pouze se souhlasem ošetřujícího personálu.

·       Pokud není z lékařského hlediska námitek, mohou hospitalizovaní pacienti užívat vlastní prádlo a obuv. V případě potřeby může ošetřovatelský personál zapůjčit nemocnému potřebné oblečení. Pacienti během hospitalizace používají své toaletní potřeby a domácí obuv, které si přinesou z domova s sebou, nebo je doručí příbuzní, pouze v případě, že je zajištěna jejich obměna a údržba.

·       Pacient má zakázáno do celého areálu nemocnice vnášet jakékoliv chladné zbraně, střelné zbraně a střelivo, a to bez ohledu na skutečnost, že je jejich oprávněným držitelem. V případě porušení tohoto zákazu, z důvodu zajištění ochrany osob a majetku nemocnice, budou zbraně a střelivo za součinnosti Policie České republiky a pacienta vyneseny z areálu nemocnice.

 

3.6        Vnesená léčiva
·       Pokud pacient k hospitalizaci přináší léčiva chronické medikace je povinen o této skutečnosti informovat zdravotnický personál.

·       Vnesené léky pacient při přijetí na oddělení odevzdá zdravotnickému personálu, který je zaeviduje a uloží na bezpečné místo.

·       Pacient nesmí užívat v rámci hospitalizace žádné vnesené léky bez vědomí a ordinace lékaře.

·       Pokud je chronická medikace ordinována a některé léčivo z této medikace není dostupné v RNB, lze podávat pacientovi jím vnesené léčivo z originálního balení, které nemá prošlou lhůtu použitelnosti, po dobu nezbytně nutnou.

·       Při ukončení hospitalizace jsou uložená léčiva vrácena zpět pacientovi. 

 

3.7        Denní režim
·       Pacient má právo na soukromí.

·       Denní režim, včetně vizit, závisí na provozních podmínkách jednotlivých oddělení a schvaluje jej primář oddělení. Je přizpůsoben charakteru oddělení a danému způsobu léčby a je součástí léčebného programu, a proto jsou všichni pacienti povinní se s ním seznámit a dodržovat ho.

·       S denním režimem daného oddělení je pacient seznámen při nástupu k hospitalizaci a je povinen ho dodržovat.

·       Pacient je po celou dobu hospitalizace povinen chovat se ohleduplně k ostatním pacientům a jejich právům, nenarušovat léčebný režim ostatních pacientů a umožnit zdravotnickému personálu plnění jejich pracovních povinností.

·       Pacient je povinen chovat se slušně ke zdravotnickým pracovníkům a respektovat jejich pokyny.

·       Pokud pacient s poskytováním zdravotních služeb vyslovil souhlas, úmyslně a soustavně nedodržuje navržený individuální diagnosticko-léčebný plán, závažným způsobem omezuje práva ostatních pacientů, nebo se neřídí Vnitřním řádem RNB a jeho chování není způsobeno zdravotním stavem a není-li ohrožen na životě, může RNB ukončit předčasně péči o takového pacienta.

·       Pacient je povinen udržovat čistotu a pořádek na pokojích a ve všech prostorách RNB.

·       Pacient je povinen chovat se ohleduplně k zařízení nemocnice a neničit je.

·       Za případné způsobené škody pacientem na majetku RNB je požadována finanční náhrada.

·       V průběhu hospitalizace je zakázáno pořizovat audiovizuální záznamy druhých osob bez jejich souhlasu.

·       Pacientům není dovoleno bez vyzvání vstupovat do místností, které jim nejsou vyhrazeny v denním režimu (služební pokoje sester, lékařů, kuchyně personálu, provozní a hospodářské místnosti, kanceláře apod.). 

 

3.8        Seznámení s provozem oddělení
·       Každý pacient má povinnost seznámit se při příchodu k hospitalizaci s vybranými dokumenty RNB (Vnitřní řád RNB, Požární poplachová směrnice, Práva pacientů).

·       Požární poplachové směrnice s vyznačenými únikovými cestami jsou umístěny viditelně na stěnách každého pracoviště.

·       Pacient má právo seznámit se s prostorovým uspořádáním oddělení, na kterém je hospitalizován. 

 

3.9        Hygienicko-epidemiologický režim
·       Pacient je umístěn na pokoj oddělení dle ordinace lékaře.

·       Pacient je povinen dodržovat hygienicko-epidemiologická opatření dle pokynů zdravotnického personálu.

·       V rámci pobytu v nemocnici dbejte na zvýšenou hygienu vašich rukou.

·       Pacient má právo na výměnu ložního prádla minimálně 1x/7 dní, při znečištění kdykoli a dále dle specifik jednotlivých oddělení.

·       Doprovod pacienta má zákaz vstupu do přísně aseptických prostor nemocnice (centrální operační sály, zákrokové sálky).

·       Do prostor nemocnice, kde je poskytována akutní péče, nesmí být vnášeny a umisťovány žádné květiny.

 

3.9.1        Mechanické mytí rukou
·       Ruce si myjte pod tekoucí teplou vodou, tekutým antibakteriálním mýdlem, které máte k dispozici v rámci sociálního zařízení, po dobu cca 30-45 sekund.

·       Ruce si myjte vždy v rámci osobní hygieny, před každým jídlem, po použití toalety a při mechanickém znečištění.

·       Zvýšenou pozornost věnujte meziprstním prostorům, palcům, nehtovým lůžkům a hřbetům rukou.

·       Oplachujte ruce tekoucí teplou vodou.

·       Pro osušení používejte jednorázové papírové utěrky, které jsou umístěny v zásobníku u každého umyvadla.

 

3.9.2        Hygienická dezinfekce rukou
·       K dispozici máte tekuté/gelové alkoholové dezinfekční prostředky určené pro hygienickou dezinfekci rukou, které jsou umístěny na chodbách nemocnice/oddělení vždy před vstupem na pokoj.

·       Dezinfekci vtírejte do suchých rukou v dostatečném množství 1,5-3 ml, po dobu 30 sekund. Směrem od špiček prstů do poloviny předloktí, od špiček prstů po zápěstí.

·       Zvýšenou pozornost věnujte meziprstním prostorům, palcům, nehtovým lůžkům a hřbetům rukou.

·       Dezinfekci neoplachujte vodou ani neutírejte.

·       Hygienickou dezinfekci rukou provádějte při příchodu na oddělení, při odchodu z oddělení, při příchodu na pokoj, při odchodu z pokoje a při kontaktu se společnými povrchy (sociální zařízení, společné prostory s ostatními pacienty).

 

3.9.3        Manipulace s odpady
·       V souvislosti s hospitalizací pacienta vzniká nejčastěji komunální odpad, nebezpečný odpad, obalový materiál – plasty, sklo.

·       Na pokojích standardních oddělení jsou k dispozici nádoby na komunální odpad, které jsou označeny štítkem RNB s kódem odpadu 20 03 01.

·       Na pokojích pracovišť poskytujících intenzivní/resuscitační péči jsou nádoby na odpad označeny štítkem RNB s kódem nebezpečného odpadu 18 01 03.

·       Plastové obaly jsou vhazovány mimo komunální odpad do vyčleněných nádob (žluté pytle), značené štítkem RNB s kódem odpadu 15 01 02.

·       Skleněný odpad předává pacient personálu pracoviště, který jej následně likviduje pod kódem 15 01 07. 

 

3.10     Stravování
·       Stravu a dietu ordinuje ošetřující lékař.

·       Není-li ošetřujícím lékařem určeno jinak, podává se 3x/24 hod. v časech, dle jednotlivých pracovišť.

·       Strava je podávána tabletovým systémem.

·       Ke stravování mobilních pacientů je k dispozici stůl a židle na pokojích pacientů. Na obědy a večeře chodí mobilní pacienti do jídelny (pacienti Rehabilitačního centra a Centra duševní rehabilitace vyjma uzavřeného oddělení CDR).

·       Nechodícím pacientům je strava roznášena k lůžku.

·       V odůvodněných případech je pacientovi zprostředkována konzultace nutričního terapeuta.

·       Pacienti mohou konzumovat vlastní/donesenou stravu a nápoje pouze na základě souhlasného stanoviska zdravotnického personálu.

·       Pacienti mají k dispozici na každém pracovišti chladničku pro uložení vlastních/donesených potravin a nápojů.

·       Potraviny a nápoje určené k uložení do této chladničky musí být označené identifikačními údaji pacienta (jméno, příjmení, datum narození).

·       Potraviny jsou pravidelně kontrolovány personálem a nemocnice si vyhrazuje právo na likvidaci potravin s prošlou dobou použitelnosti a neoznačených jménem.

·       Pacient má možnost zakoupit si potraviny v nemocniční kavárně, není-li to v rozporu s léčebným postupem nebo pokynem ošetřujícího lékaře. Nemocniční kavárny jsou v areálu RNB dvě:

o   Rehabilitační centrum MUDr. Jana Calty, pavilon I, 1. NP

o   Centrum duševní rehabilitace, pavilon S, 1. NP

Provozní doba kaváren je denně od 7:00 do 18:00 hodin. 

 
3.11     Návštěvy
·       Pacient má právo přijímat návštěvy neomezeně, a to s ohledem na svůj zdravotní stav, chod pracoviště a spolubydlící pacienty. 

·       Doporučené návštěvní hodiny jsou denně od 13:00 do 18:00 hodin.

·       Podmínky návštěv jednotlivých pracovišť se liší na základě potřeb a specifik konkrétního pracoviště.

·       Nemocnice je oprávněna z vážných důvodů návštěvy pacientů dočasně omezit/zakázat z důvodu aktuální epidemiologické situace.

·       Na oddělení JIP nejsou vhodné návštěvy dětí. 

 
3.12     Vycházky
·       Pokud má pacient ošetřujícím lékařem povolen pohyb mimo prostor budovy (vycházky v rámci areálu nemocnice), musí dodržovat dobu vycházkám vyhrazenou a ošetřujícím lékařem schválenou. Vycházky mimo areál RNB povoluje ošetřující lékař nebo primář oddělení.

·       Na vycházky používá pacient svoji civilní obuv.

·       Pacient je povinen před odchodem z oddělení o této skutečnosti informovat sestru a vrátit se v domluvený čas zpět na oddělení.

·       Svévolné vzdálení z příslušného oddělení, z pracoviště terapie nebo z nemocnice může být hodnoceno jako porušení léčebného režimu. 

 

3.13     Duchovní a spirituální služby
·       V rámci poskytování zdravotní péče zaměstnanci nemocnice respektují hodnotový systém pacientů.

·       Otázky spirituálních a duchovních potřeb pacienta jsou primárně hodnoceny při příjmu k hospitalizaci. 

·       Pacienti mohou projevit přání hovořit s osobou, která uspokojí jejich duchovní či náboženské potřeby kdykoliv v průběhu hospitalizace.

·       Tato služba je poskytována nejen pacientům, ale také příbuzným pacienta či ošetřujícímu personálu.

·       Od pondělí do pátku, v době od 07:00 do 15:30 hodin, zajišťuje zprostředkování spirituálních a duchovních služeb zdravotně-sociální pracovnice. Kontakt: + 420 311 745 144 nebo + 420 311 745 243.

·       V RNB je možné zprostředkovat duchovní a spirituální služby v náboženství:

o   katolické křesťanství,

o   pravoslavné křesťanství,

o   evangelické křesťanství.

·       V pracovní dny od 15:30 do 07:00 hod., o víkendech a dnech státních svátků tyto služby zprostředkuje službu konající nelékařský zdravotnický pracovník. 

 

3.14     Návykové látky
·       V průběhu hospitalizace je zakázáno požívat alkohol a jiné návykové látky (psychoaktivní drogy, psychotropní či omamné látky). V případě porušení tohoto zákazu, budou z důvodu zajištění ochrany osob a majetku nemocnice návykové látky zlikvidovány personálem nemocnice, o čemž bude pořízen písemný záznam, nebo za součinnosti Policie České republiky a pacienta budou návykové látky vyneseny z areálu nemocnice.

·       Pacient má povinnost podrobit se na základě rozhodnutí lékaře, v odůvodněných případech, vyšetření za účelem prokázání, zda pacient je/není pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek.

·       Kouření je ve všech pavilonech RNB zakázáno. Kouření je možné na vyhrazených místech venkovního areálu RNB, není-li to v rozporu s léčebným režimem nebo zákazem ošetřujícího lékaře.

·       Z porušení těchto zákazů mohou být vyvozeny důsledky. 

 

3.15     Názory a připomínky
·       Své názory a připomínky na pobyt v nemocnici mohou pacienti sdělit prostřednictvím dotazníků spokojenosti pacientů.

·       Formuláře jsou k dispozici na všech pracovištích RNB, popřípadě na vyžádání u personálu oddělení.

·       Vyplněné formuláře je možné vhodit do volně přístupných schránek u jednotlivých pracovišť.

·       Mnohé připomínky či nespokojenost často vznikají nedorozuměním či chybným pochopením situace a lze je často vyřešit společným jednáním. 

 

3.16     Stížnosti
·       V případě závažných pochybností o průběhu hospitalizace, léčebném režimu nebo kvalitě poskytovaných zdravotních služeb má pacient právo vyjádřit své výhrady.

·       Forma podání stížnosti je ústní či písemná. Písemnou či ústní stížnost lze v pracovních dnech podat kdykoliv, prostřednictvím lékařského či ošetřovatelského personálu. V ostatních případech lze zaslat stížnost na výše uvedenou adresu, případně na e-mailovou adresu: stiznosti@nember.cz.

·       Pacient se může obrátit na jakéhokoliv člena zdravotnického týmu, který má povinnost o této skutečnosti bezprostředně informovat vedení pracoviště a Oddělení kvality péče RNB, případně na e-mailovou adresu: stiznosti@nember.cz   

 

3.17     Nadstandardní ubytování a nadstandardní péče
·       RNB nabízí možnost ubytování v nadstandardně vybavených pokojích hotelového typu či apartmánech.

·       Poplatky za nadstandardně vybavené pokoje nejsou hrazeny z veřejného zdravotního pojištění a jejich využití je možné za příplatek dle aktuálního „Ceníku nadstandardních pobytových služeb“ zveřejněného na internetových stránkách nemocnice nebo dostupného k nahlédnutí na požádání u zdravotnického personálu.

·       Možnost ubytování v nadstandardně vybavených pokojích či apartmánech je omezena jejich kapacitou. Aby si pacienti mohli být jisti, že jim budeme moci tuto službu poskytnout, doporučujeme rezervaci před nástupem k hospitalizaci. V případě objednávání během příjmu nemůžeme dostupnost těchto služeb zaručit. O možnostech poskytování zdravotní péče v ekonomicky náročnější variantě s finančním podílem pacienta na požádání pacienta informuje ošetřující lékař. 

 

3.18     Hospitalizace doprovázející osoby
·       O hospitalizaci doprovázejících osob rozhoduje primář oddělení/službu konající lékař na základě zdravotního stavu pacienta s ohledem na kapacitu a provozní možnosti pracoviště.

·       Nemocnice má právo přítomnost doprovodu omezit, a to v případech, kdy doprovod projevuje známky infekčního onemocnění či intoxikace nebo pokud se projevuje agresivně nebo násilně. 

 

3.19     Přítomnost psa se speciálním výcvikem
·       Pacient se smyslovým nebo tělesným postižením, který využívá vodicího nebo asistenčního psa, má právo s ohledem na svůj aktuální zdravotní stav na doprovod a přítomnost psa ve zdravotnickém zařízení, za níže uvedených podmínek:

o   pacient je schopen sám nebo prostřednictvím další osoby zajistit běžnou péči o psa;

o   příslušné oddělení má vhodný prostor pro umístění takového psa spolu s pacientem;

o   přítomnost psa je možná pouze se souhlasným stanoviskem primáře příslušného oddělení s přihlédnutím ke všem okolnostem, zejména hygienickým podmínkám a právům ostatních pacientů;

o   pacient/doprovodná osoba musí doložit očkovací průkaz psa s platným očkováním povinným dle zákona.

·       Přítomnost psa je zakázána na: Centrálních operačních sálech a JIP. 

 

3.20     Propuštění pacienta z hospitalizace
·       Pacient má právo být informován o plánovaném propuštění z hospitalizace.

·       Při propouštění je pacient informován ošetřujícím lékařem o dosavadním průběhu léčení a o dalším jeho plánovaném postupu.

·       Pacient je při propuštění z hospitalizace vybaven předběžnou/definitivní propouštěcí zprávou.

·       Pacient je při propuštění z hospitalizace vybaven léčivými přípravky a zdravotnickými prostředky na 3 dny nebo v odůvodněných případech i na delší nezbytně nutnou dobu, a to formou e-receptu.

·       Do tří dnů od propuštění z hospitalizace je pacient povinen navštívit svého praktického lékaře a předložit mu propouštěcí zprávu za účelem konzultace dalšího léčebného postupu.

·       Po ukončení hospitalizace je pacient povinen uhradit všechny poplatky, za poskytnuté služby nehrazené ze zdravotního pojištění.

·       O sanitním transportu pacientů, kteří se nejsou sami schopni dopravit do místa bydliště nebo jiného určeného místa, rozhoduje při propuštění ošetřující lékař. 

 

3.21     Pacient samoplátce
·       Pacient má právo být předem informován o ceně poskytovaných zdravotních služeb nehrazených nebo částečně hrazených z veřejného zdravotního pojištění a o způsobu jejich úhrady, pokud to jeho zdravotní stav umožňuje.

·       Je-li k plánované hospitalizaci v RNB přijímán pacient samoplátce, je indikující lékař povinen o této skutečnosti informovat oddělení pojišťoven, které na základě seznamu plánovaných výkonů připraví pro samoplátce předběžnou finanční kalkulaci za tuto hospitalizaci. Souhlasné stanovisko s touto předběžnou finanční kalkulací pacient stvrdí svým podpisem.

·       Pacient je povinen uhradit poskytovateli cenu poskytnutých zdravotních služeb nehrazených nebo částečně hrazených z veřejného zdravotního pojištění nebo jiných zdrojů, které mu byly poskytnuty s jeho souhlasem.

·       Výše úhrady za poskytnutí zdravotní služby je stanovena částkou 3 Kč/1 bod. (výši bodů za jednotlivé zdravotní výkony stanovuje „Seznam zdravotních výkonů s bodovými hodnotami“). 

 

3.22     Regulační poplatky
·       Pacient hradí regulační poplatek, pokud je stanoven. 

 

3.23     Sociální služby
·       RNB zajišťuje služby sociální pracovnice.

·       Nabízené služby:

o   sociálně-právní poradenství,

o   sociální šetření u sociálně rizikových pacientů, u pacientů bez vlastního sociálního zázemí, u nesoběstačných pacientů,

o   spolupráce při zajištění terénní sociální služby, jako je domácí pečovatelská služba a osobní asistence,

o   spolupráce a zajištění sociálních služeb jako je domov pro seniory, léčebna dlouhodobě nemocných, kojenecký ústav, dětský domov, hospic atd.,

o   informační servis pro osoby se zdravotním postižením. 

 

3.24     Nahlížení do zdravotnické dokumentace vedené o pacientovi, pořizování výpisů a kopií
·       Zdravotnická dokumentace vedená o pacientovi je majetkem poskytovatele zdravotních služeb.

·       Nahlížení do zdravotnické dokumentace, pořizování výpisů a kopií je možné na základě podané žádosti na Oddělení kvality péče a uhrazení poplatku dle aktuálně platného „Ceníku administrativních úkonů“, který je zveřejněn na webových stránkách nemocnice nebo k nahlédnutí na vyžádání u zdravotnického personálu.

·       Formulář žádosti je volně ke stažení na webových stránkách RNB, dále na vyžádání u zdravotnického personálu oddělení a na Oddělení kvality péče.

 

3.24.1     Uzavřená zdravotnická dokumentace
Do uzavřené zdravotnické dokumentace (po ukončení hospitalizace/po ambulantním ošetření) má právo nahlížet, pořizovat kopie a výpisy:

o   Pacient na základě kontroly totožnosti.

o   Zákonný zástupce nezletilé osoby na základě kontroly totožnosti zákonného zástupce a rodného listu nezletilé osoby. V případě nezletilých dětí rozvedených rodičů či rodičů nežijících v jedné domácnosti mají právo na informace oba rodiče, pokud nebyl doložen pravomocný rozsudek soudu o omezení nebo zbavení rodičovských práv.

o   Opatrovník, kterému byl pacient rozhodnutím soudu svěřen do péče, na základě kontroly totožnosti opatrovníka a rozhodnutí soudu.

o   Osoba určená pacientem na základě úředně ověřené plné moci vztahující se k aktuální žádosti, a to v přesně definovaném rozsahu, toto zmocnění zaniká úmrtím pacienta, nevyplývá-li ze znění plné moci jinak.

o   U zemřelého pacienta osoba blízká, není-li to vyloučeno dle Zákona 372/2011 Sb.

 

3.24.2     Otevřená zdravotnická dokumentace
Do otevřené zdravotnické dokumentace (v průběhu hospitalizace/ambulantního ošetření) má právo nahlížet, pořizovat kopie a výpisy:

 

o   Pacient na základě kontroly totožnosti.

o   Zákonný zástupce nezletilé osoby na základě kontroly totožnosti zákonného zástupce a rodného listu nezletilé osoby. V případě nezletilých dětí rozvedených rodičů či rodičů nežijících v jedné domácnosti mají právo na informace oba rodiče, pokud nebyl doložen pravomocný rozsudek soudu o omezení nebo zbavení rodičovských práv.

o   Opatrovník, kterému byl pacient rozhodnutím soudu svěřen do péče, na základě kontroly totožnosti opatrovníka a rozhodnutí soudu.

o   Osoba určená a uvedená pacientem v informovaném souhlasu s hospitalizací na základě kontroly totožnosti určené osoby. 

 

3.25     Dříve vyslovené přání
·       Pacient může pro případ, kdyby se dostal do takového zdravotního stavu, ve kterém nebude schopen vyslovit souhlas nebo nesouhlas s poskytnutím zdravotních služeb a způsobem jejich poskytnutí, tento souhlas nebo nesouhlas předem vyslovit.

·       Dříve vyslovené přání musí mít písemnou formu s úředně ověřeným podpisem a písemným poučením o důsledcích takového rozhodnutí registrujícím praktickým lékařem a lékařem specialistou, s níž dříve vyslovené přání souvisí.

·       Pacient může též učinit vyslovené přání při přijetí k hospitalizaci nebo v průběhu hospitalizace a takové dříve vyslovené přání se vztahuje k aktuální hospitalizaci, pro poskytování zdravotních služeb tímto poskytovatelem po podpisu pacienta, lékaře a svědka.

·       Dříve vyslovené přání nelze uplatnit u nezletilých osob a osob s omezenou svéprávností. 

 

3.26     Informace o umístění bezpečnostních kamer
V prostorách RNB jsou umístěny bezpečnostní kamery, kterými jsou sledovány některé prostory oddělení v zájmu zajištění dohledu nad pacienty. Kamerami nejsou sledovány prostory toalet, monitorování je umožněno pouze oprávněným pracovníkům. Kamerovými systémy nejsou pořizovány žádné záznamy a obraz není přenášen mimo prostor. 

 

3.27     Parkování
·       Pod areálem Rehabilitační nemocnice Beroun je moderní parkoviště s parkovacím automatem.

·       Prvních 60 minut parkování je zdarma a dále je parkovné zpoplatněno dle platného ceníku za parkovné. Ceník je uveden na www.nemocnice-beroun.cz/parkoviste.

·       Pokud je pacient hospitalizován v RNB a parkuje své vozidlo na placeném parkovišti pod RNB předá v přijímací kanceláři parkovací lístek, který mu vygeneroval parkovací automat.  Asistentka příslušného pracoviště nastaví v osobním účtu konkrétního pacienta datum příjezdu a odjezdu a zajistí tím volný odjezd při propuštění z hospitalizace.

·       Pacient ubytovaný v apartmánu RNB má parkování na parkovišti pod RNB v ceně hospitalizovaného pobytu. Při zaparkování vozidla na parkovišti pod RNB si vyzvedne parkovací lístek, který předá v přijímací kanceláři rehabilitačního centra RNB, kde mu asistentka nastaví v osobním účtu datum příjezdu a odjezdu a zajistí tím volný odjezd při propuštění z hospitalizace.

·       Pacient ubytovaný v apartmánu v budově CDR parkující v podzemním parkovišti má parkování na tomto parkovišti na vyhrazeném místě v ceně hospitalizovaného pobytu. 

 

3.28     Práva pacienta ČR
·       Pacient má právo na ohleduplnou odbornou zdravotnickou péči prováděnou s porozuměním a kvalifikovanými pracovníky.

·       Pacient má právo znát jméno lékaře a dalších zdravotnických pracovníků, kteří ho ošetřují. Má právo žádat soukromí a služby přiměřené možnostem ústavu, jakož i možnost denně se stýkat se členy své rodiny či s přáteli. Omezení takovéhoto způsobu (tzv. kontinuálních návštěv) může být provedeno pouze ze závažných důvodů.

·       Pacient má právo získat od svého lékaře údaje potřebné k tomu, aby mohl před zahájením každého dalšího nového diagnostického a terapeutického postupu zasvěceně rozhodnout, zda s ním souhlasí. Vyjma případů akutního ohrožení má být náležitě informován o případných rizicích, která jsou s uvedeným postupem spojena. Pokud existuje více alternativních postupů nebo pokud pacient vyžaduje informace o léčebných alternativách, má na seznámení s nimi právo. Má rovněž právo znát jména osob, která se na nich účastní.

·       Pacient má v rozsahu, který povoluje zákon, právo odmítnout léčbu a má být současně informován o zdravotních důsledcích svého rozhodnutí.

·       V průběhu ambulantního i nemocničního vyšetření, ošetření a léčby má nemocný právo na to, aby byly v souvislosti s programem léčby brány maximální ohledy na jeho soukromí a stud. Rozbory jeho případu, konzultace a léčba jsou věcí důvěrnou a musejí být prováděny diskrétně. Přítomnost osob, které nejsou na léčbě přímo zúčastněny, musí odsouhlasit nemocný, a to i ve fakultních zařízeních, pokud si tyto osoby nemocný sám nevybral.

·       Pacient má právo očekávat, že veškeré zprávy a záznamy týkající se jeho léčby jsou považovány za důvěrné. Ochrana informací o nemocné musí být zajištěna i v případech počítačového zpracování.

·       Pacient má právo očekávat, že nemocnice musí podle svých možností přiměřeným způsobem vyhovět pacientovým žádostem o poskytování péče v míře odpovídající povaze onemocnění. Je-li to nutné, může být pacient předán jinému léčebnému ústavu, případně tam může být převezen poté, a to na základě úplného zdůvodnění a informace o nezbytnosti tohoto předání a ostatních alternativách, které přitom existují. Instituce, která má nemocného převzít do své péče, musí překlad nejprve schválit.

·       Pacient má právo očekávat, že jeho léčba bude vedena s přiměřenou kontinuitou. Má právo vědět předem, jací lékaři, v jakých ordinačních hodinách a na jakém místě jsou mu k dispozici. Po propuštění má právo očekávat, že nemocnice určí postup, jímž bude jeho lékař pokračovat v informacích o tom, jaká bude jeho další péče.

·       Pacient má právo na podrobné a jemu srozumitelné vysvětlení i tehdy, jestliže se lékař rozhodl k nestandardnímu postupu či experimentu. Písemný vědomý souhlas nemocného je podmínkou k zahájení neterapeutického i terapeutického výzkumu. Pacient může kdykoliv, a to bez uvedení důvodu z experimentu odstoupit, když byl poučen o případných následcích takového rozhodnutí.

·       Nemocný v závěru života má právo na citlivou péči všech zdravotníků, kteří musejí respektovat jeho přání, pokud tato nejsou v rozporu s platnými zákony.

·       Pacient má právo a povinnost znát a řídit se platným řádem zdravotnické instituce, kde se léčí (tzv. nemocniční řád), stejně jako právo kontrolovat svůj účet a vyžadovat odůvodnění jeho položek bez ohledu na to, kým je účet placen.

 

4         SOUVISEJÍCÍ DOKUMENTY


·        Zákon č. 89/2012 Sb. Zákon občanský zákoník

·        Zákon č. 372/2011 Sb. Zákon o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování 

 

 

Datum vydání:                     30. 09. 2024                                  

Platnost od:                          01. 10. 2024


-